Populära inlägg

onsdag 23 maj 2012

Förkylt

Förkylningen har satt sina spår i Den gröna vagenen i Drefseryd. Kajsas arbete avstannade men nu hoppas vi på att hennes snickrade snart är igång igen. Den gröna vagnen  står i alla fall på plats, även om den är halvfärdig. Det kanske inte är den enklaste vägen att bygga på, men vem har sagt att det ska var enkelt. Halva taket är i alla fall på plats. Resten ligger färdigt att spikas på. Det blir ett tjärat trätak som kommer att ge de   som gillar Laphroaig att få ståpäls. Själv är jag inte av den typen, mer förälskad i trätak.

Väggarna kommer troligen att bli okantad björk. Tror inte att jag kan undvika den idén


På plats är den i alla fall sedan några veckor. Nu ska bara orken återkomma. Det finns att harva och potatis att sätta. Plantorna börjar vilja ut i landen nu när värmen kom. 

För några veckor sedan så var vi upp till gården i Julita. Med därifrån fick vi med oss ett lass med Den goda och nyttiga kallpressade rapsoljan från Julita. Med oss av en slump kom det med ett lass av Sparrisplantor. Plantorna är har växt på Wäsby gård sedan 1889. Familjen Tamm köpte gården 1943 i samband med att Artur Bäckström  dog och Nordiska museet tog över Julita Gård. Ett tiotal år innan sparrisplantorna planterades så köpte mina förfäder en gård av Julita Gård. Ser med spänning fram emot hur det ska gå med de gamla sparrisplantorna. Ska för söka vårda dom ömt, samtidigt som jag ger mig ut på jakt efter Julita ärt.

Vill ni läsa mer om sparrisen?

Eller om Julita Gård som är en guldgruva i historia och växter. Väl värt ett besök




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar